Winback-markedsføring er ulovlig
Winback er markedsføring mot en kunde som har bestemt seg for å flytte sitt telefonabonnement og telefonnummer til en annen leverandør. Winback-markedsføring fra en leverandør av fast- eller mobiltelefoni er ulovlig i Norge.
Hvorfor er winback ulovlig?
Winback er ulovlig fordi det reduserer konkurransen i markedet.
Forbudet mot markedsføring gjelder for den perioden hvor telefonnummeret og kundeforholdet overføres til en ny leverandør og 14 dager etter at overføringen er gjennomført.
Forbudet mot winback ble vedtatt i desember 2016, og innebærer et totalforbud mot denne typen markedsføring.
Hva innebærer winback-forbudet?
En leverandør som mister en kunde kan ikke utnytte informasjon om overflytting av telefonnummer til å prøve å beholde kunden, og gi tilbud og fordeler som ikke er tilgjengelig for andre kunder.
Det er forbudt for en leverandør som mister en kunde å kontakte kunden i forbudsperioden med kommunikasjon som faller inn under følgende kategorier:
- Kommunikasjon som innebærer positiv omtale av egen virksomhet eller produkter og tjenester.
- Kommunikasjon som innebærer negativ omtale av den nye leverandøren eller produkter og tjenester fra denne leverandøren.
- Kommunikasjon som innebærer omtale av potensielle og faktiske negative virkninger av byttet av leverandør, herunder kommunikasjon som kan gi inntrykk av at byttet er komplisert og/eller byrdefullt.
Denne listen er ikke uttømmende, men gir en god illustrasjon av hva som er forbudt å kommunisere til en kunde som har bestilt flytting av sitt abonnement og telefonnummer.
Kommunikasjon som innebærer relevant og nøytral informasjon knyttet til avslutningen av abonnementsforholdet, er ikke å anse som markedsføring.
Nkoms redegjørelse for enhetlig praksis
Nkom har utarbeidet en generell redegjørelse for detaljene ved og innholdet i forbudet i ekomforskriften § 3-6, femte ledd, mot bruk av informasjon om overflytting i egen markedsføring.
Formålet med redegjørelsen er å sikre en enhetlig og lovmessig praksis blant tilbydere av offentlig telefontjeneste.