Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Teknisk Sikkerhet og beredskap Prioritet i mobilnett For tilbydere
Sist oppdatert

Sjekk av hvem som kan få prioritet i mobilnettet

Ved tegning av prioritetsabonnement skal mobiltilbyder verifisere at virksomheten er godkjent for dette hos Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom). Sjekken gjøres opp mot registeret som Nkom har ansvaret for å holde oppdatert.

Hvordan sjekke om en virksomhet er godkjent for prioritetsabonnement?

For å kontrollere at virksomhet er godkjent sender tilbyder en forespørsel til e-postadressen prioritet@nkom.no med virksomhetens organisasjonsnummer i emnefeltet:
#[orgnr:123456789]
Det vil komme svar tilbake hvor det i emnefeltet er svar på om organisasjonsnummer er godkjent:
#[orgnr:123456789] #[prioritet:ja]
eller
#[orgnr:123456789] #[prioritet:nei]

For at forespørselen skal bli besvart må avsenderadressen på forhånd være registrert hos Nkom. (For eksempel «prioritet@tilbyder.no»).

Det vil være mulig å konfigurere systemet med flere e-postadresser for en tilbyder.

Terminering av prioritetsabonnement

Mobiltilbyder skal minst en gang i året verifisere at virksomheter med prioritetsabonnent fremdeles er godkjent. Mobiltilbyder plikter å avslutte prioritetsabonnement til virksomheter som ikke lenger har godkjenning. Sjekken gjøres via samme løsning som brukes ved tegning av prioritetsabonnement.

Tilbyders abonnentsystem og sikkerhetskrav

Personer hos mobiltilbyder som behandler prioritetsabonnement skal ha særskilt fullmakt av mobiltilbyder til dette. Antallet fullmakter skal begrenses mest mulig. Tilgang til opplisting som identifiserer prioritetsabonnenter, skal begrenses til personer med fullmakt.

Det er tillatt for kundekonsulenter o.l. som ikke har særskilt fullmakt, å søke opp informasjon om hvorvidt en kunde har prioritetsabonnement.