Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Teknisk Sikkerhet og beredskap Krisehåndtering Mal for hendelsesrapport
Sist oppdatert

Mal for hendelsesrapport til Nkom

Denne malen benyttes når Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) ber om å få tilsendt hendelsesrapport. Nkom vil gi oppgi tidsfrist for når rapporten skal være Nkom i hende.

Rapporten oversendes fortrinnsvis via e-post til ekomvarsling@nkom.no.

Eventuelt kan rapporten sendes til postadresse:

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet, seksjon NB
Postboks 93
4791 Lillesand

Hendelsesrapporten bør gi informasjon om følgende punkter:

1) Beskrivelse av selve hendelsen og foranledningen til den

  • Hvor skjedde hendelsen?
  • Når skjedde hendelsen?
  • Når ble hendelsen oppdaget?
  • Hvordan ble hendelsen detektert /rapportert?
  • Hva var årsak til hendelsen (eventuelt antatt årsak, og hvilke tiltak som eventuelt er iverksatt for å identifisere årsak)?

2) Direkte konsekvenser av hendelsen

  • Teknisk skadeomfang, direkte og følgeskader.
  • Svikt i / utfall av tjenesteleveranse til egne sluttkunder og andre tilbydere.
    • Hvilke tjenester omfattet dette
    • (Omtrentlig) beskrivelse av geografisk kundeområde som er berørt
    • Ble åpenbart samfunnsviktige brukere rammet (sykehus etc)? Eventuelt hvilke?
    • Varighet mellom bortfall av tjeneste og når tjenesten ble regnet som tilgjengelig igjen for sluttkunder og andre tilbydere

3) Skadeforebyggende tiltak

  • Eventuelle tiltak iverksatt for å forhindre/redusere antallet slike hendelser og omfanget av skader og/eller redusere konsekvenser av skader knyttet til denne type hendelser.

4) Skadereduserende tiltak

  • Tiltak iverksatt for å redusere skadekonsekvensene av hendelsen etter at den var detektert.
    • Beskrivelse av tiltak, tidspunkt for iverksettelse, hvem iverksatte tiltaket, hvilke resultater ga tiltaket.
  • Varsling til myndigheter, egne kunder og andre tilbydere (Når, til hvilken funksjon, informasjon formidlet og type varslingsmedium benyttet)
  • Ble myndighetsregulert utstyr benyttet til å håndtere hendelsen?
  • I tilfelle JA; Gi en kortfattet beskrivelse av hvilket utstyr og geografisk plassering.
    Hva var erfaringen knyttet til bruken av utstyret?

5) Utbedring/reparasjon

  • Tiltak iverksatt for å utbedre skade(r).
  • Tidsplan for gjennomføring av tiltak.
  • Tidspunkt for normalsituasjon.

6) Erfaringer og vurderinger:

  • Hva kunne vært gjort annerledes i forkant og under håndtering av hendelsen? Vurder dette i forhold til eksisterende/manglende rutiner/tiltak og eventuelt avvik fra rutiner.
  • Hvis skadeforebyggende og skadereduserende tiltak ikke hadde fungert, hvilke konsekvenser ville dette hatt for skadeomfanget (teknisk og svikt/utfall av tjenesteleveranse) ved hendelsen?
  • Hva kan gjøres for å eliminere/redusere faren for gjentagelse av hendelsen?
  • Hva kan gjøres for å eliminere/redusere eventuelle skader (antall/omfang)?

7) Kontaktperson hos tilbyder (telefon og email) for eventuell oppfølging