Forbud mot winback
Forbudet mot winback ble vedtatt i desember 2016, og innebærer et totalforbud for avgivende tilbyder å rette markedsføring mot sluttbruker som har bestilt portering av eget nummer til ny tilbyder. Formålet med winback-forbudet er å styrke konkurransen i markedet, ved å unngå at tilbydere med sterk markedsposisjon og store salgsapparat utnytter porteringsinformasjon til å gi sluttbrukere som er på vei bort tilbud og fordeler som ikke er tilgjengelige for andre.
Winback-forbudets markedsføringsbegrep er vidt, og innebærer at all kontakt fra avgivende tilbyders side som faller inn under følgende kategorier er forbudt:
- Kommunikasjon som innebærer positiv omtale av egen virksomhet eller produkter og tjenester.
- Kommunikasjon som innebærer negativ omtale av mottakende tilbyder, dennes produkter og tjenester.
- Kommunikasjon som innebærer omtale av potensielle og faktiske negative virkninger av tilbyderbyttet, herunder kommunikasjon som kan gi inntrykk av at tilbyderbyttet er komplisert og/eller byrdefullt.
Denne listen er ikke uttømmende men gir en god illustrasjon av hva som er forbudt å kommunisere til sluttbruker som har bestilt portering.
Kommunikasjon som innebærer relevant og nøytral informasjon knyttet til avslutningen av abonnementsforholdet er ikke å anse som markedsføring.