Vedtak om overtredelsesgebyr mot Telenor
Nkom legger i vedtaket til grunn at Telenor og merkevaren Talkmore har brutt markedsføringsforbudet gjennom å sende SMS-er til kunder som hadde meldt overgang til andre selskaper. SMS-ene inneholdt lenke til ferdigutfylt e-post som kunne sendes for å avbryte flyttingen. Telenor sendte også, informasjon om fordeler ved Telenors/Talkmores tjenester, og/eller informasjon som kunne gi inntrykk av at det kunne være byrdefullt å bli kunde i et annet selskap.
Nkom reagerer også mot at kunder som ville melde overgang til en av Telenors konkurrenter, er blitt kontaktet per telefon. Manuset som er brukt av Telenors representanter i disse samtalene, bryter også med markedsføringsforbudet.
- Vi har notert oss at Telenor har stanset sin ulovlige praksis. Det er bra, for kundene har selvsagt full rett til å flytte sitt kundeforhold uten å bli forstyrret av ulovlig markedsføring. Denne saken er alvorlig, ikke minst for konkurransen i mobilmarkedet, noe vårt varsel og nå endelige konklusjon om overtredelsesgebyr gir uttrykk for, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom.
- Nkom legger til grunn at Telenor på ingen måte kan sies å være i unnskyldelig villfarelse om innholdet i reguleringen, slik selskapet har hevdet. Det er derfor grunn til å reagere strengt når den klart største aktøren i markedet begår overtramp slik vi har sett i denne saken, sier Aarsæther.