Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Aktuelt Nyheter Størst prisnedgang i Norges viktigste bransje
Sist oppdatert

Størst prisnedgang i Norges viktigste bransje

For ett år siden, da det klare vinterlyset viste oss hva uværet Dagmar hadde gjort med Vestlandet, ble det tydelig for alle at avhengigheten av elektronisk kommunikasjon har gått fra å være samfunnskritisk til å bli individkritisk. Det er derfor gode nyheter at tjenester i telebransjen viser klart størst prisfall i 2012. Men det er alltid et men, skriver PT-direktør Torstein Olsen i denne kronikken.

Torstein Olsen

Av Torstein Olsen, direktør i Post- og teletilsynet

Statistisk sentralbyrå har lagt frem sin prisstatistikk for de ulike bransjene som selger varer og tjenester i Norge. I fjor hadde kategorien teletjenester en prisnedgang på 6,2 prosent, og dette er den i særklasse største prisnedgangen i 2012, av alle bransjer.

Det er svært interessant at tjenester som for få år siden var et slags luksusgode, der prisen satte sterke begrensninger for bruken, nå er helt utelukket å klare seg uten. Dette gjelder både mobiltelefoni og bredbånd, og det gjelder for brukere i alle aldersklasser. Vi vet at stadig flere kunder velger alt-inkludert-pakker, og ofrer bruk av minutter, SMS og megabit liten oppmerksomhet. Tvert imot tar kundene i bruk flere og flere avanserte og kapasitetskrevende tjenester, og pakkene inneholder stadig mer taletid og datakapasitet.

Må være med

Min påstand er at mobiltelefonen er den eneste gjenstanden som får folk til å snu og gå tilbake, hvis den er glemt igjen hjemme. Vi klarer oss uten lommeboka, vi klarer oss uten veska og paraplyen, men vi klarer oss ikke uten mobilen.

Teleselskapene vet selvsagt dette, og i fjor så vi en svært tydelig satsing på andre tjenester som ble tilbudt som del av abonnementet. Både i mobil- og bredbåndsmarkedet var dette tilfellet, og aller tydeligst var det for ulike musikktjenester. Tele smelter nå så tydelig inn i andre produkter at det er mer og mer åpenbart at tjenester som sms, film, bilder og musikk til slutt vil være vanskelig for forbrukeren å skille fra hverandre. Mobilen er basen: fra denne har vi tilgang til stadig mer vi ikke kan unnvære.

Lavere priser også på reise

Også for mobilbrukere på reise har det vært stor utvikling i året som gikk. I slutten av 2012 falt den foreløpig siste brikken på plass for å sikre norske forbrukere samme reduserte priser på datatrafikk når de er på reise i EØS-området, som det andre europeere har.

Ordningen ble fornyet i EU-landene 1. juli 2012, og nå gjelder også prisene for norske brukere. Dette er viktig for mange, fordi mobilen blir med på tur og mange vil bruke den nesten som hjemme, også i ferien. Lavere priser på datatrafikk er også en bra nyhet for forbrukerne å ta med inn i 2013.

Men: Er det da bare fordi teleselskapene er snille at de tilbyr stadig lavere priser? Neppe. Konkurransen har ført til at vi nå har flere abonnement og selskaper å velge mellom, men bak kulissene – der vi som tilsyn holder til – er det tydelig at det stadig er nødvendig å følge godt med. For selv om prisene går ned, er det viktig å sikre at forbrukerne også fremover har reelle muligheter til å velge mellom flere selskaper, og mellom ulike mobilnett.

I mobilmarkedet forventer PT at bygging av et tredje mobilnett vil bidra til økt konkurranse, og over det ganske land bygges det fiber som bidrar til at forbrukerne får flere typer bredbånd å velge mellom.

Hva vil være hva i fremtiden?

Det blir interessant å se hvordan forbrukerne vil definere ordet «tele» og «mobil» fremover, og om de overhodet bryr seg om å skille tjenestene fra hverandre.

2012 var jo virkelig året da det ble, om ikke akkurat meningsløst, så i hvert fall ikke enkelt, å definere hva som er et mobilabonnement og hva som ikke er det. For nå kan ungdom invitere med seg pensjonister på kino og betale bare ved å vise frem mobilabonnementet sitt i luka.

Hva blir det neste? Det blir interessant å følge utviklingen i 2013.