Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Aktuelt Nyheter Rettigheter for kunder i mobilselskap som ikke lenger tilbyr tjenester
Sist oppdatert

Rettigheter for kunder i mobilselskap som ikke lenger tilbyr tjenester

Post- og teletilsynet (PT) er kjent med at LUDO mobil kan bli stengt ute fra mobilnettet fredag 3. februar. Kundene i LUDO må derfor selv melde overgang til et annet selskap, for ikke å stå uten telefonforbindelse.

Å flytte et mobilnummer fra ett selskap til et annet (portering) skal ikke ta lenger enn fem virkedager. Kunden kontakter selv det selskapet hun vil bli kunde i, og dette selskapet tar kontakt med kundens gamle selskap og ordner overføringen.

Kunder som står i fare for å miste forbindelsen, skal ha varsel minst en måned før det skjer.

LUDOS kunder

PT kan ikke se at LUDO etter regelverket har varslet sine kunder om at de kan bli stående uten mobilforbindelse. Kundene har dermed svært kort tid på seg til å finne nytt mobilselskap og abonnement.

For å være sikre på at man har et abonnement som fungerer, kan LUDO-kundene velge å bli kunde direkte i Ventelo, som har leid linjer til LUDO.

Kunden (juridisk eier av abonnementet, person over atten år) må selv kontakte Ventelo og be om denne overføringen. Man kan beholde sitt gamle nummer, og trenger ikke bytte sim-kort i telefonen. Mobilabonnementet vil da være aktivt uavhengig av hva som skjer med LUDO.

Når man har blitt kunde i Ventelo og dermed har sikret at forbindelsen ikke blir borte hvis LUDO stenges ned, kan man fritt portere nummeret videre til et annet selskap, hvis man ønsker det. Betingelsen er at man ikke har inngått abonnementsavtalte med bindingstid.