Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Aktuelt Nyheter Nkom varsler overtredelsesgebyr etter Telenors utfall i oktober
Sist oppdatert

Nkom varsler overtredelsesgebyr etter Telenors utfall i oktober

30. oktober 2014 hadde Telenor et større utfall av mobiltjenester i sitt nett. Feilen rammet hele landet. Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) mener hendelsen hadde stort skadepotensiale, og varsler et gebyr til Telenor på ni millioner kroner.

Om kvelden 30. oktober 2014 gjennomførte Telenor planlagt arbeid i sin abonnentsdatabase.

En feil førte til et større utfall av mobiltjenester i hele landet, og flere enn tre millioner kunder fikk ikke brukt mobiltjenester i omtrent to og en halv time.

Nkom har gransket hendelsen, og oversendte 22. desember sin rapport til Samferdselsdepartementet og Telenor. I rapporten viser Nkom til at Telenor ikke hadde gode nok rutiner for å redusere den feilrisikoen som var til stede i forbindelse med arbeidet. Nkom mener at denne feilrisikoen materialiserte seg i utfallet 30. oktober.

Nkom varslet 13. mars 2015 Telenor Norge AS om at myndigheten vurderer å fatte vedtak om retting og overtredelsesgebyr.

Nkom vurderer overtredelsen av sikkerhetskravene til å være utslag av uaktsomhet fra Telenors side, fordi det ikke var fattet forsvarlige tiltak for å hindre at slike alvorlige feil forekommer.

Nkom vurderer et gebyr på ni millioner kroner. Telenor har frist til 7. april med å kommentere.