Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Aktuelt Nyheter Nkom opprettholder vedtak om overtredelsesgebyr etter utfall i januar 2016
Sist oppdatert

Nkom opprettholder vedtak om overtredelsesgebyr etter utfall i januar 2016

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) vedtok 15. mars 2017 å ilegge NextGenTel et overtredelsesgebyr på 100 000 kroner, etter at mange av selskapets telefonikunder i perioden 27. januar til 2. februar 2016, ikke kunne få kontakt med nødnumrene. NextGenTel har påklaget vedtaket til Samferdselsdepartementet.

Utfallet 27. januar 2016 skjedde i forbindelse med planlagt vedlikehold. Det medførte at ca. 18 000 av NextGenTels telefonikunder i fem døgn ikke hadde mulighet til å nå nødnumrene.

Nkom gransket hendelsen, og varslet NextGenTel 30. juni 2016 om at myndigheten vurderte overtredelsesgebyr. Nkom har siden mottatt NextGenTels kommentarer og undersøkt saken ytterligere. Nkom konkluderer med at den aktuelle hendelsen har vist at NextGenTels testrutiner har hatt svakheter i flere ledd. Et skjerpende moment i denne saken er at funksjonaliteten for anrop til nødnummer ikke ble testet etter det planlagte vedlikeholdet. Nødnummer gjelder liv og helse, og Nkom mener at det er særlig viktig å teste disse etter oppdateringer og vedlikehold.

NextGenTel har påklaget vedtaket til Samferdselsdepartementet. Nkom har ikke funnet grunnlag for å endre eller oppheve vedtaket, og innstiller derfor til departementet  at vedtaket opprettholdes.