Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Aktuelt Nyheter Ikke lenger dyrere å ringe til spesialnummer
Sist oppdatert

Ikke lenger dyrere å ringe til spesialnummer

Nkom endrer regelverket for telefoni, og fra 1. september blir det ikke lenger dyrere å ringe til spesialnummer enn til vanlige nummer. Ekstraregninger for anrop til femsifrete nummer blir dermed historie.

Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) endrer nummerforskriften med virkning fra 1. september. Endringene gjelder spesialnummer med bare tre og fem tall, og nummer som begynner på 85, 810 og 815. Det er typisk ulike kundeservice som har brukt slike kortnummer.
Det nye fra 1. september er at anrop til disse numrene ikke lenger kan belastes kundens telefonregning med høyere priser enn vanlige nummer.

Nummer som begynner med 820 og 829 (for eksempel til rådgivningstjenester, spåtjenester, og pratelinjer) er ikke omfattet av endringen. Ved anrop til slike nummer, skal forbrukeren fortsatt få lest opp prisinformasjon før samtalen starter.

Ikke ekstra regning

I dag er det vanlig å betale en fast pris for et abonnement, mens anrop til spesialnummer kommer på toppen av regningen.
Med endringen fra 1. september, vil anrop til de aktuelle spesialnumrene ikke kunne faktureres ekstra. Dette gjelder både fra fasttelefon og mobiltelefon. Dette betyr også at de som bruker kontantkort ikke skal betale mer enn dersom man ringer til et vanlig mobilnummer.

Fra 1. september blir også det gratis å ringe til nummer i 800-serien. Dette er nummer som typisk benyttes til bedrifters kundeservice i mange land. Endringen gjør at Norge kommer på linje med resten av Europa som har gratis anrop til 800-nummer.

Nkom endrer nummerforskriften etter særlig tett samarbeid med Forbrukertilsynet, som har påpekt urimelighetene i ulik taksering. Endringene gjør at forbrukere ikke lenger trenger å bekymre seg for regningen når de ringer for eksempel til ulike kundeservice, selv om disse typisk har femsifrete nummer.

- Norge er i verdenstoppen i digitalisering. Felles taksering av nummer er derfor en viktig opprydding på veien mot enda enklere og mer intuitive tjenester, sier direktør Elisabeth Aarsæther i Nkom.

Endringen trer i kraft. 1. september 2019.