Hopp til innhold
Du er her: Forsiden Aktuelt Nyheter Flere pakker fra utlandet og mer reklame i postkassene
Sist oppdatert

Flere pakker fra utlandet og mer reklame i postkassene

Den årlige statistikken fra Post- og teletilsynet (PT) viser at antall pakker fra utlandet og reklame øker etter en nedgang forrige år. Antall brev fortsetter å synke.

PTs statistikkrapport ”Det norske postmarkedet 2010” foreligger i dag, og viser blant annet en reduksjon på tre prosent for adresserte brev og andre uregistrerte sendinger.

- Reduksjonene i brevvolumet følger de trendene vi har sett de siste årene, forteller avdelingsdirektør Torstein Olsen i PT.

Pakker fra utlandet øker

Post- og teletilsynets tall viser at antall pakker fra utlandet øker med 11 prosent, mens omsetningen øker med 14 prosent.

- Mest sannsynlig kan vi tilskrive deler av denne økningen økt aktivitet i netthandelen. Internett er blitt den nye postordrekatalogen, og dagens valutakurser vil nok stimulere utviklingen ytterligere, kommenterer Torstein Olsen.

Flere pakker totalt

Volumene for pakkedistribusjon øker med totalt 6,7 prosent. Antall registrerte sendinger innenlands hvor det gis kvittering ved innlevering, og hvor sendingen utleveres mot kvittering, øker mest.

Totalt reduseres omsetningen for registrerte og uregistrerte innenlandske sendinger med 179 millioner, eller om lag 1,3 prosent.

Mer reklame, men mindre enn i 2008
Rapporten forteller videre at uadresserte sendinger og reklame økte med 7,5 prosent, eller 151 millioner sendinger. Hver husstand mottok i 2010 i snitt rundt 20 uadresserte sendinger per uke.

Økningen i reklamevolumet tilsvarer omtrent 65 reklameenheter for hver husstand i løpet av forrige år. Men det er fortsatt færre enn i 2008.

- En årsak er nok at stadig flere reserverer seg mot reklame og at annonsørene benytter andre kanaler, sier Torstein Olsen.

Stor konkurranse

Poststatistikken baserer seg på tall fra de 30 største distribusjonsselskapene som opererer i Norge. Ser man bort fra Posten Norges enerett på lukkede brevsendinger under 50 gram, er markedet preget av stor konkurranse blant godt over tusen større og mindre aktører.